Som företagare är du förmodligen bekant med begreppen ”öppna betalsystem” och ”stängda betalsystem”. Men vet du skillnaden mellan dem? Och, ännu viktigare, vet du varför ditt företag bör acceptera båda?
Öppna betalsystem innebär transaktioner som kan användas var som helst där betalningsnätverket accepteras. Till exempel är Visa, Mastercard och American Express alla exempel på öppna betalsystem. Stängda betalsystem är betalmetoder som endast kan användas hos en specifik kedja eller ett varumärke. Exempel på stängda betalsystem är förbetalda kort, egna appar och måltidscheckar.
Att erbjuda både typer av betalningsmetoder gör det möjligt för dig att nå varje kund som önskar handla hos dig. Du har möjligheten att erbjuda dina kunder deras föredragna betalningsmetod och du kan också låta dem välja den betalmetod de föredrar i realtid. Det ger kunden en känsla av kontroll och förbättrar den övergripande kundupplevelsen.
Bekvämlighet för kunden
Genom att erbjuda både öppna och stängda betalsystem ger du dina kunder ökad flexibilitet när det gäller att välja den betalningsmetod som passar dem bäst. En del kunder föredrar kanske att använda sitt kreditkort eller sin mobilplånbok, medan andra föredrar alternativa betalningsmetoder, särskilt när de vistas på platser som arbetsplatser eller universitet.
Arbetsgivare eller universitet erbjuda sina anställda eller studenter måltidscheckar eller förmånskort för att betala för mellanmål, kaffe, elbilsladdning, parkering och andra ändamål. Detta förmånsprogram kan antingen fyllas på av företaget eller användaren och erbjuder operatörerna en intressant möjlighet att skapa lojalitetsprogram. Till exempel kan du, om du har försäljningsautomater i en kontorsbyggnad, erbjuda en förmånligare prisstruktur för anställda som betalar med sina anställnings-ID jämfört med besökare som använder sina kreditkort.
Detta får de anställda att fortsätta att handla hos dig eftersom de får ett bättre pris, men gör det också möjligt för vem som helst som passerar förbi att snabbt köpa en vara med ett enkelt tryck på deras kreditkort. Genom att tillgodose alla betalningstyper gör du det enkelt för kunderna att handla hos dig.
Öka dina intäkter
Att acceptera stängda betalsystem, som förmånskort ifrån arbetsgivaren, kan öka din försäljningsintäkter. Kunder vars förmånskort finansieras av deras arbetsgivare brukar prioritera användningen av denna betalmetod innan de överväger andra betalningsalternativ. I många fall spenderar de också mer än vad e hade gjort på det ursprungliga kortet, vilket resulterar i ökad försäljning för ditt företag. Dessutom har stängda betalsystem potentialen att attrahera nya kunder som annars inte skulle ha valt att handla hos dig. Nu erbjuder du dem ett bekvämt alternativ att spendera sina pengar hos ditt företag.
Skaffa en konkurrensfördel
Genom att acceptera både öppna och stängda betalsystem kan ditt företag skapa en konkurrensfördel gentemot andra företag som bara erbjuder en begränsad betalningsmetod. Kunden föredrar att handla hos företag som ger dem flexibilitet i betalningsalternativ, särskilt om de kan använda sin favoritbetalningsmetod.
I områden där det erbjuds elbilsladdning är detta speciellt viktigt. De flesta laddstationsanläggningar idag kräver att föraren laddar ner en app eller prenumererar på en tjänst för att kunna betala för laddningen. En laddoperatör (CPO) som erbjuder både öppna och stängda betalsystem, har man möjlighet att dra nytta av kunder som spontant eller tillfälligt behöver ladda sina fordon snabbt och smidigt.
Sammanfattningsvis kan det vara fördelaktigt för din verksamhet att acceptera både öppna och stängda betalsystem. Genom att erbjuda flera betalningsalternativ kan du öka din försäljning och förbättra kundupplevelsen. Med VP Salestech’s betalningsteknologier kan du integrera över 80 olika betalningsmetoder, vilket ger dig flexibilitet och konkurrensfördelar. Kontakta oss idag för att lära dig mer om hur våra betalningslösningar kan hjälpa din verksamhet att växa.
info@vpsalestech.se